Sunday 19 January 2014

The Last King Solomon's Mines Part II

 







Mendekodkan apa yang diceritakan di dalam Sulalatus Salatin adalah penting.Petunjuk-petunjuk mesti ditapis sebaik mungkin menggunakan 'cross-reference' dan deduksi data-data serta kemahiran menyusun peristiwa.Kepakaran dari segi penafsiran bahasa dan budaya juga perlu.Kita teruskan pencarian kita






The Last King Solomon's Mines
Part II




Artikel khas ini dibawakan oleh MistisFiles dan Mistis Organization.Pihak kami tidak bertanggungjawab di atas apa-apa kesan negatif dari pembacaan artikel

ini.Gunakan kebijaksanaan anda untuk menggunakan maklumat.











Persoalan Gelanggi seolah-olah satu teka-teki yang besar.Dalam Sulalatus Salatin,jelas mengatakan bahawa ada sebuah kota yang bernama Gelanggi terletak di Johor.Kita tahu bahawa jika kita mengaitkan 'Siam' dengan bangsa 'Thai' yang umum mendominasi Thailand pada hari ini,maka banyak kekeliruan akan berlaku.

Pertamanya,tidak ada kerajaan Thai,tidak kira dari era Sukhotai sehinggalah Chakri yang tercatat dalam sejarah kerajaannya sampai ke selatan semenanjung.Paling jauh,mereka mencapai Kedah,iaitu semasa pemerintahan Rama III dari dinasti Chakri,Kedah di bawah pengaruh Thai sehingga digazetkan namanya sebagai Saiburi dalam rekod kerajaan.Keduanya,dari segi demografi,orang-orang keturunan Siam tidak umum ditemui sejauh Johor.Mereka umumm boleh ditemui sekitar Perlis,Kedah,Hulu Perak dan Kelantan sahaja.

Jika pada masa dahulu terdapat orang Siam di Johor,ke manakah mereka pada hari ini?Tidak mungkin mereka pupus sepenuhnya.Saya (penulis) berpandangan,sejarah Kota Gelanggi memang wujud,namun tersembunyi di sebalik nama-nama lain dan petunjuk-petunjuk tersirat yang menjadi 'trademark' dalam hikayat-hikayat Melayu.

Salah satu 'something wrong' di sini ialah penggunaan apa yang dinamakan 'bahasa Siam' itu.Perkataan-perkataan yang dikatakan dari bahasa Siam itu sebenarnya BUKAN BAHASA THAI MODEN pada hari ini dan sebenarnya,bahasa Thai pada hari ini adalah bahasa dalam rumpun Tai-Kadai yang berat dengan istilah Sanskrit,Khmer Kuno,Mon dan Melayu Segenting Kra.



Perkataan 'Kwai' dan 'Pengkali' itu bukanlah kata utama yang digunakan secara biasa (common) malahan dalam Sulalatus Salatin yang menyebut 'sungai' dalam bahasa Siam adalah "pangkal' adalah berbeza dengan 'sungai' dalam bahasa Thai iaitu 'Mae'.Kedengaran 'pangkal' itu adalah bahasa Melayu Segenting Kra yang dilabelkan sebagai bahasa Siam oleh Tun Seri Lanang.Saya mengesan satu perkara penting di sini.

DI ERA MELAKA,ORANG MELAYU SEGENTING KRA DICOP SEBAGAI ORANG SIAM.

Ini sangat penting,sebab wilayah Indochina dalam hikayat-hikayat Melayu disebut sebagai 'Siam'.Ini sama seperti wilayah Dai-Viet (Vietnam) digelar 'Kuci' dalam hikayat-hikayat Melayu dan Cempa sebagai kerajaan Champa.Jika kita memahami semua petunjuk ini,kita telah mendekodkan beberapa teka-teki di sini.Kesimpulan dari sini ialah:

1-Bahasa Siam tersebut bukanlah bahasa Thai moden atau Thai Bangkok (Central Thai) yang menjadi standard bahasa di Thailand sekarang.
2-'Siam' yang dimaksudkan ialah Sri Dharmaraja yang menaung 12 negeri-negeri bekas wilayah Srivijaya pada masa lalu.Asalnya Tambralinga sebuah negarakota atau negeri kecil namun mengubah nama kepada Nagara Sri Dharmaraha dengan kata 'Nagara' merujuk kepada wilayah yang luas.
3-Bahasa pemerintah Sri Dharmaraja/Ligor ialah bahasa Melayu Segenting Kra yang ada pengaruh-mempengaruhi kosakata Mon-Khmer.
3a-Penulis dalam zon Kesultanan Melaka menyebut bahasa loghat utara ini sebagai 'Siam' kerana slangnya yang berbeza dengan slang selatan merujuk kepada kedudukannya terletak di Benua Siam.Benua Siam bermaksud seluruh Indochina seperti Benua Keling iaitu zon India selatan.
4-Bahasa mereka tergolong dalam sebutan baku seperti slang Indonesia dan Kedah.Ini slang purba bahasa Melayu manakala slang e pepet dalam sebutan sekarang adalah pengaruh zaman Kesultanan Melaka dan Empayar Johor-Riau.


Ok,sekarang kita sudah tahu bahawa negeri Gelanggi adalah sebuah negeri naungan Sri Dharmaraja dan penduduknya terdiri daripada orang tempatan dan imigran dari utara yang kebanyakannya ialah para askar dan keluarga mereka serta bangsawan yang diletakkan sebagai wakil pemerintah Sri Dharmaraja.

Petunjuk yang lain ialah perkataan 'Hulu Sungai Johor' itu.Ini penting sebab menunjukkan lokasi.Jadi sebarang pencarian mestilah di sekitar 'Hulu Sungai Johor'.Saya berpendapat ini menunjukkan arah ke utara Johor bukan ke selatan.Mungkin lokasi sebenar kota ini terletak berdekatan dengan Pahang.Perlu diingatkan bahawa sempadan negeri Pahang-Johor pada hari ini dibuat ketika zaman British.Jadi sempadan Pahang sebenarnya besar sementelah pemerintahnya bergelar Maharaja (Maharaja Dewa Sura).Dahulu negeri Johor hanyalah sekitar Johor Lama dan berdekatan dengan Melaka.





Lokasi Gelanggi dan sejarah tentangnya dikompilasikan Tun Seri Lanang dari sekumpulan manuskrip Melayu.Saya percaya,sebahagiannya masih tersimpan di luar negara. Sebahagian lagi masih tersimpan di Arkib Negara dan Perpustakaan Negara Malaysia yang masih belum diterjemahkan ke bahasa Melayu moden.

Jika kita lihat lokasi peperangan Raja Chulan dan Raja Suran,ada disebutkan Sungai Pangkali,di mana nama sungai paling hampir di Johor adalah Sungai Pengeli. Dengan petunjuk ini,boleh dijadikan petunjuk awal bahawa mereka bertemu di sekitar sungai ini. Saya berpandangan bahawa Sri Dharmaraja tiba dari arah Pahang (Hulu Sungai Johor) dan bertemu dengan Raja Suran di sini.

Persoalannya adalah 'timeline'.

Kriteria bagi Siam dan Sri Dharmaraja adalah 99% tepat.

Masalahnya,siapakah sebenarnya Raja Suran?

Kita akan sambung pada perbincangan akan datang...


~Srikandi

No comments:

Post a Comment