Tuesday 14 January 2014

Artikel khas: The Last King Solomon's Mines Part 1



Sejarah Malay city-states (negarakota Melayu) sangat mengasyikkan.Menghayati riwayatnya bagaikan terbang ke alam negeri Antah Berantah dan pengembaraan Awang Selampit.Putera-puteri raja...kota-kota yang disaliri air sungai dan taman-taman serta emas dan perbendaharaan permata yang banyak...sering kita baca dalam hikayat-hikayat dongeng di sekolah namun hakikatnya semua itu dicatat oleh para pengembara Arab,Parsi dan catatan imperial China.

Saya akan cuba membawa anda memahami sejarah negarakota-negarakota Melayu ini ataupun negeri-negeri Melayu Purba dengan membawa anda menyelami salah satu negarakota Melayu,malah yang istimewanya,negarakota ini adalah 'the lost civilization' paling mendebarkan dewasa ini.

Saya akan bawa anda ke hutan rimba paling kejam di semenanjung Malaysia.Saya akan carikan di mana bunga serai dan lalang berdiri bagaikan gerbang istana.Saya akan bukakan 'portal' nya.Mari,ikut langkah kaki Srikandi untuk mencari...



The Last King Solomon's Mines

Part I






 Artikel khas ini dibawakan oleh MistisFiles dan Mistis Organization.Pihak kami tidak bertanggungjawab di atas apa-apa kesan negatif dari pembacaan artikel ini.Gunakan kebijaksanaan anda untuk menggunakan maklumat.
 






Sejarah bangsa Melayu harus dinilai dari perspektif yang luas,bukan sempit dan jumud.Ramai melihat orang Melayu dan sejarahnya melalui pelbagai medium sempit yang tidak sepatutnya,seperti melihatnya melalui perspektif politik dan perkauman.Ramai orang menganggap bangsa Melayu adalah berasal dari Yunnan di China ataupun dari Borneo atau dari percampuran pelbagai kaum,ini semua adalah pendapat yang tidak didasari dengan nilai akademik yang sepatutnya.

Seperti juga dalam melihat isu Kota Gelanggi,ramai yang mempolitikkan isu ini sehingga rahsia yang terpendam hilang begitu sahaja.Ini yang menghairankan penulis (Srikandi) apabila sejarah negara kita dikendalikan oleh mereka yang buta sejarah dan bertindak seperti badut sarkas.

Kota Gelanggi disebut dalam satu sumber iaitu Sulalatus Salatin yang disusun oleh Tun Seri Lanang (TSL) ketika era Empayar Johor-Riau selepas kejatuhan Melaka.Saya petik dalam edisi Shallebear:

Setelah berapa lamanya dijalan, datanglah kepada negeri Ganggayu.Shahadan dahulu kalanya negeri itu negeri besar, kotanya daripada batu hitam, datang sekarang lagi ada kotanya itu di hulu Sungai Johor. Ada pun asal namanya Klang Kio, iaitu bahasa Siam,ertinya perbendaharaan permata; oleh kita tiada tahu menyebut dia, jadi Ganggayu. Adapun nama rajanya Raja Chulan; adalah akan baginda itu raja besar, segala raja-raja di bawah angin dalam hukumnya.(W.G.Shellabear:1975:10)

 
Dari sini kita boleh simpulkan beberapa perkara:

1) Tun Seri Lanang menyebutkan mula-mula dengan nama 'Ganggayu'.
2) Negeri yang besar.
3) Kota atau pusat bandarnya atau ibukotanya (capital) diperbuat dari batu hitam.
4) Kota tersebut terletak di hulu sungai Johor
5) Tun Seri Lanang mendakwa,nama asalnya ialah Klang Kio
6) Klang Kio adalah bahasa Siam,maknanya 'perbendaharaan permata'
7) Tun Seri Lanang mendakwa 'Ganggayu' adalah pelat (cognate) kepada 'Klang Kio'
8) Nama raja Ganggayu ketika itu (ketika serangan Raja Suran) adalah Raja Chulan
9) Raja Chulan adalah raja besar di mana raja-raja di sebelah Asia Tenggara (bawah angin) di bawah takluknya




hiasan-Mangalaratha,Kemboja

 Pertama,kita mesti menyelami iklim politik di Asia Tenggara ketika era Melaka,sejak kita mengandaikan bahawa manuskrip yang disusun oleh TSL juga berasal dari era Melaka.

Selepas empayar Srivijaya berpecah,perlahan-lahan seluruh semenanjung di bawah pengaruh sebuah negarakota Melayu di Segenting Kra,iaitu Tambralinga.Selepas menakluk semenanjung,ia bertukar menjadi Nagara Sri Dharmaraja dengan panggilan tempatannya negeri Ligor.'Sri Dharmaraja' ialah nama gelaran kepada rajanya yang kuat iaitu Chandrabhanu.Nama penuhnya Chandrabhanu Sri Dharmaraja.

Orang Melayu utara atau di sebelah Segenting Kra selalu didiskriminasikan oleh orang Melayu Melaka sebagai 'orang Siam' kerana percampuran budaya,geografi dan sejarah mereka dengan bangsa Khmer,Thai,Mon dan Burma.'Siam' bukanlah nama bangsa,tetapi sebuah nama negeri purba di Indochina ketika era Funan dahulu.Dalam riwayat Khmer merekodkan tentang sebuah wilayah bernama Siam Kut dan penduduknya memakai kain sarung dan melilitkan kain di kepala.Saya membayangkan budaya mereka ini mirip budaya orang Melayu Kelantan di Malaysia pada hari ini di kampung-kampung.Malahan di Battambang,masih ada budaya wau bulan yang memang serupa dengan wau bulan negeri Kelantan!

Dalam Riwayat Sri Dharmaraja berserta Riwayat Phra Dhatu Nakorn,ada menyebutkan bahawa Maharaja memerintah 12 buah negeri:


๑.       เมืองสายบุรี ปีชวด ถือ ตราหนู

๒.     เมืองปัตตานี ปีฉลู ถือ ตราวัว

๓.      เมืองกะลันตัน ปีขาล ถือ ตราเสือ

๔.      เมืองปะหัง ปีเถาะ ถือ ตรากระต่าย

๕.      เมืองไทรบุรี ปีมะโรง ถือ ตรางูใหญ่

๖.       เมืองพัทลุง ปีมะเส็ง ถือ ตรางูเล็ก

๗.      เมืองตรัง ปีมะเมีย ถือ ตราม้า

๘.      เมืองชุมพร ปีมะแม ถือ ตราแพะ

๙.       เมืองไชย (เมืองบันไทยสมอ) ปีวอก ถือ ตราลิง

๑๐.   เมืองท่าทอง (เมืองสะอุเลา) ปีระกา ถือ ตราไก่

๑๑.   เมืองตะกั่วป่า – ถลาง ปีจอ ถือ ตราสุนัข

๑๒.เมืองกระบุรี ปีกุน ถือ ตราสุกร



 Maksudnya:

1. Negeri Saiburi (Narathiwat) membawa lambang Chut (Tikus)
2. Negeri Patani  membawa lambang Chelu (Lembu)
3. Negeri Kelantan  membawa lambang Khan (Harimau)
4. Negeri Pahang  membawa lambang Thauh (Arnab)
5. Negeri Sraiburi (Kedah)  membawa lambang Merong (Ular Besar/Naga)
6. Negeri Phattalung (Bedelong)  membawa lambang Mahleng (Ular Kecil)
7. Negeri Trang  membawa lambang Mahmia (Kuda)
8. Negeri Chumpon  membawa lambang Mameh (Kambing)
9. Negeri Jaya (Krabi) membawa lambang Wouk (Beruk)
10.Negeri Thaa Thong (Kanchanadit) membawa lambang tahun Raka (Ayam)
11.Negeri Takuapa-Thalang (Phuket)  membawa lambang Cho (Anjing)
12.Negeri Kraburi  membawa lambang Kun (Kura-kura)



 


Di sana terdapat sebuah negarakota di Pahang,kita andaikan ia adalah petunjuk kepada Gelanggi kerana di Pahang terdapat Gua Gelanggi.Satu lagi,jika Pahang pernah bernaung di bawah Sri Dharmaraja/Ligor,pasti terdapat kotanya dan ini dapat dibuktikan dalam Sulatus Salatin,bab yang menceritakan serangan Melaka ke atas Pahang di mana raja yang memerintah ketika itu adalah bergelar Maharaja Dewasura.

"....adapun dahulukala negeri Pahang itu negeri besar, takluk ke Benua Siam, Maharaja Dewa Sura, nama rajanya, keluarga juga pada Raja Siam yang bergelar Paduka Bubunya"

-Sulalatus Salatin

Paduka Bubunya adalah gelaran penulis-penulis Melaka ketika itu kepada raja-raja Ligor/Sri Dharmaraja.Dalam Sulalatus Salatin,dinyatakan raja Pahang yang takluk kepada Sri Dharmaraja juga punya kaitan keluarga.Anehnya ketika Melaka berperang dengan Pahang,rakyatnya digelar 'orang Pahang' sepertimana 'orang Melaka'.

"...Telah beberapa hari di jalan,sampailah ke Pahang.Maka orang Melaka berperanglah dengan orang Pahang,terlalulah ramai..."

Ini menunjukkan,rakyat Pahang adalah orang Melayu biasa sepertimana orang Melaka,manakala Maharaja Dewasura bukan berasal dari Pahang malah dari Ligor.Ini kita tahu setelah diberitahu dalam Sulalatus Salatin bahawa beliau mempunyai hubungan keluarga dengan Raja Siam.Maharaja Dewa Sura juga pandai berbahasa Siam malah bahasanya adalah perkataan Thai hari ini.

"...Maka katanya kepada segala orang yang bergalah itu.."Kwai,kwai.." ertinya perlahan-lahan..."

Dalam bahasa Thai,'Koi koi' bermaksud 'slowly' atau perlahan-lahan dan ini
memang menakjubkan betapa dalam Sulalatus Salatin mencatatkan Maharaja Dewa Sura dan kerajaan Melayu Ligor sudah menerima pengaruh Ayutthaya ketika era Melaka.Begitupun,kemungkinan besar orang-orangnya yang setia atau para pengawalnya adalah dari bangsa Thai yang diambil bekerja dari Ligor.

Jadi kita boleh membuat kesimpulan bahawa:

1. Negeri Pahang memang pernah di bawah takluk Sri Dharmaraja atau Ligor.Ini dibuktikan dalam 3 manuskrip:

*Riwayat Sri Dharmaraja
*Riwayat Phra Dhatu Nakorn
*Sulalatus Salatin

2. Maharaja Dewa Sura,pemerintah Pahang (wakil Sri Dharmaraja) berketurunan Melayu Segenting Kra.

3. Maharaja Dewa Sura fasih berbahasa Thai/Siam (Dambro/Pak Thai).

Persoalan sekarang,mengapa Tun Seri Lanang mengaitkan Ganggayu/Gelanggi dengan 'Siam' dan meletakkannya ke Johor padahal kedudukan geografi Johor jauh ke selatan?Mengapa orang yang berperang dengan Melaka tidak dipanggil 'rakyat Siam' sebab seluruh Pahang di bawah 'Siam' yakni Melayu Ligor?

Terdapat rahsia dan 'something wrong' di sini.

Saya akan dedahkan dalam artikel akan datang.


 


~Srikandi

No comments:

Post a Comment